image1 image2 image3

HELLO!!! |WELCOME TO MY BLOG, BLOGGIES!|THIS IS MEK ZUMBIE BLOGSPOT.COM

Apakah itu menstruasi a.k.a period?

Aku bukan lah doktor ke atau pakar period. But aku suka membaca bila aku tengah dilema dengan masalah tu ataupun sekadar untuk suka-suka.

So masa aku ada masalah period ni, banyak yang bagi pendapat bercanggah dengan apa yang doktor bagi nasihat & apa yang aku baca. 

Jadi aku buat kesimpulan sebenarnya ramai yang tak kenal atau kurang pengetahuan tentang period ni kan?

Kalau korang baca dalam tenet. Menstruasi atau period atau datang bulan ni berlaku pada tiap-tiap bulan. 

Hakikatnya sekiranya period korang datang secara tetap atau regular. Sebulan sekali, dua bulan sekali, tiga bulan sekali, yang penting dia datang secara tetap maksudnya period korang normal. Tapi itu pun kena sah dari doktor lah. Aku cuma nak bagitau yang aku cakap tu sebab ada kawan aku jenis 4 bulan sekali period, bila check doktor, dia actually normal.


Okey so ini cara nak kira period. Tapi untuk pemahaman korang aje. Period korang bukan ikut haribulan dekat carta tu. Itu cuma cara kira hari. So kalau period korang start dari 20hb contohnya so korang letak lah period korang kat 1 tu. Sebab itu sebenarnya carta untuk hari bukan haribulan yerrr :) 

Bagi yang tengah plan nak ada anak pun boleh guna carta ni :) huhuhuhu

Share this:

CONVERSATION

2 comments:

  1. Period, merupakan perkataan yang akan membuatkan para lelaki menjadi berhati-hati..

    ReplyDelete
  2. Singgah sini dan tagging you here ---> http://bluechoralpearl.blogspot.my/2016/06/segmen-encik-kidal-marhaban-ya-ramadhan.html

    ReplyDelete

Kerana yang baik tu aku confirm dari Allah. & yang buruk-buruk dari korang atau dari aku lah ahahah XD. Terima Kasih