image1 image2 image3

HELLO!!! |WELCOME TO MY BLOG, BLOGGIES!|THIS IS MEK ZUMBIE BLOGSPOT.COM

Murid Bagi Angpau


Budak zaman sekarang memang boleh tahan.
Kenapa? Sebab diorang boleh bagi duit untuk hadiah hari guru.
Guru dapat angpau dari murid.
Aku sendiri rasa pelik daripada budaya ini datang?
Kalau aku nak blame sebab masyarakat cina, peraturannya dalam bab bagi angpau ini ialah orang yang memberi mestilah mampu dan sudah berkahwin. Senang saje.
So dapat angpau budak?
Aku punyalah rasa pelik.
Walau tak mencecah sampai ke RM1ribu.
Budak sekarang.
Kalau kita bagi kertas sekeping dia boleh je main lempar-lempar minta yang baru.
Diorang ingat sekeping kertas itu mudah nak dapat.
Macam dapat duit.
Ada seorang budak. Datang dekat aku.
Lepas tu boleh dia cakap.
"Cikgu, semua yang aku ada sekarang free saje. Sebab ayah aku yang bayar."
Bangga benar. Tapi aku tak faham, dia tau ke tak nilai sebenar duit ayah dia.
Aku tak maksudkan nilai duit.
Tapi aku maksudkan nilai titik peluh.

Share this:

CONVERSATION

0 comments:

Post a Comment

Kerana yang baik tu aku confirm dari Allah. & yang buruk-buruk dari korang atau dari aku lah ahahah XD. Terima Kasih