Search This Blog

Sunday, May 3, 2015

Hormon Yang Berat Sebelah

Sebenarnya aku ni bukan jenis pemakan ubat-ubatan tau. Especially kalau sakit demam biasanya aku memang tak cari ubat. Instead aku akan minum sebanyak-banyak air putih untuk melegakan badan yang panas atau untuk memudahkan nyah toksin dari badan. Sebab bila demam kalau korang perasan bila minum air je tak lama mesti nak kencing. Kenapa? Sebab badan kita tengah mengeluarkan haba melalui air kencing & benda-benda lain lah...Hahhaa

Hormon yang tidak seimbang. Sebenarnya berlaku kepada banyak wanita di bumi ni. Sebab itu lah wujud pil perancang kehamilan. Untuk yang tak tau, actually pil perancang ni bukan sekadar untuk mereka yang nak pregnant atau yang tak nak pregnant. Tapi untuk wanita yang mengalami masalah hormon tidak seimbang. 

So apa tanda-tanda  hormon tidak seimbang untuk seorang wanita? Pertama yang paling ketara ialah apabila period atau haid tiba-tiba datang tak datang and then tak datang langsung. Ataupun maybe korang tetiba ada jerawat melebih-lebih padahal takde bende yang korang makan atau allergik. Atau berat badan tetiba bertambah tanpa sebab. & last but not least bila tetiba ada bulu yang tumbuh dekat tempat yang tak sepatutnya ada atau melebih-lebih? 

Sini aku kongsi tips ringkas bagi mereka yang bukan jenis pemakan ubat. Bagi aku ubat tu cuma mainan badan aje. Andai memang dah terdesak korang rasa patut makan ubat then makan lah. But aku rasa, Allah lebih mengetahui dan cara penyelesaiannya ada bukan dengan hanya makan ubat. hehehe.

’how

Source: Wellness Mama

3 comments:

Kerana yang baik tu aku confirm dari Allah. & yang buruk-buruk dari korang atau dari aku lah ahahah XD. Terima Kasih