Search This Blog

Monday, March 23, 2015

H.U.D.U.D


Sejujurnya aku serius masih tak faham apa itu HUDUD. Bagi yang masih tak kenal aku, aku non muslim. but for now I knew mostly what muslim people will be shocked if I talked about it. Well, tak bermaksud yang bukan Islam tak boleh tahu & faham pasal Islam kan?

Sebab itu aku hairan. Ramai orang Islam macam takut nak share hal-hal tentang agama mereka sendiri. Maybe sebab diorang takut nak cakap? Atau sebab tak berminat? Or maybe sebab diorang sendiri pun tak tahu apa sebenarnya yang ada dalam Islam? Macam yang kawan aku cakap, sekarang ini ramai je orang yang Islam dalam IC.

Aku? Yes I am not. But aku berani nak kata, I want to be Islam. Aku nak bukan sebab aku nak kahwin ke, bukan sebab lelaki ke semua tu...But sebab aku sendiri yang mencari dan mengkaji, which is Alhamdullilah Allah bagi aku hidayah untuk menerima Islam.

It is not something that people always talk about. Why? Sebab ramai fikir yang this is  a sensitive issue. Kenapa jadi sensitif? Bukan kita nak maki pasal agama dia or agama orang lain. No. Tapi ramai yang aku tengok macam budak-budak. Bila cakap sedikit pasal tak boleh makan babi, mula lah nak timbulkan isu, bila orang cakap sikit pasal benda tu orang cina yang masak, mula lah timbulkan isu.

Yang aku nampak orang timbulkan masalah aje. Berlambak sampai ke gunung, tapi takde satupun aku tengok yang bagi penyelesaian. Ingat...Dunia ini bukan manusia punya semata-mata. Walaupun kita rasa kita boleh lakukan apa saja di dunia ini, jangan lalai dan hanyut dengan apa yang kita boleh buat. Kenapa? Sebab aku benar-benar percaya, dunia ini ujian kita. Dan akhirat itu nanti akan menjadi keputusan ujian kita ini....

So still...What is HUDUD? Serius aku tak faham sebab aku belum baca lagi pasal Hudud.

3 comments:

  1. nanti saya pm awak ye mek....bagusnya awak ada inisiatif nak kaji...semoga diberi hidayah....

    ReplyDelete
  2. Good Mek.. InsyaAllah kalau nda faham.. boleh bah tu difahamkan :)

    Penerangannya memang panjang.. sedangkan saya dengan kawan saya yang non muslim pun panjang perbincangannya.. tapi kawan saya jenis yang memahami.. malah sya boleh katakan, dia lebih banyak faham islam berbanding sesetengah yang lain..

    My blog :

    http://segalaceritera.com/

    ReplyDelete
  3. Ya Allah, kagumnya aku dgn org mcm ni.. kaji psl Islam. Sdgkan org Islam sendiri rmai yg xtau psl Islam. Apatah lg hudud yg baru saja nk dlaksanakan di Malaysia ni. apa pun sy doakan semoga anda cpt2 masuk Islam. In shaa Allah.

    ReplyDelete

Kerana yang baik tu aku confirm dari Allah. & yang buruk-buruk dari korang atau dari aku lah ahahah XD. Terima Kasih